Saturday 17 May 2014

Konsep Asas Fotografi



Garis panduan ini akan membantu anda mengambil gambar-gambar yang lebih menarik memberikan  keseimbangan semula jadi, menarik perhatian dan sebagainya.


1. Exposure

Pastinya kawan-kawan yang baru mengenali kamera, akan memilih mode ‘Auto’ daripada menggunakan mode manual.
Kita perlu tahu bahawa dengan memahami asas ‘exposure’, ia akan meningkatkan lagi teknik fotografi kita naik ke satu tahap seterusnya.
Bagaimana exposure terjadi?
Untuk pengetahuan kawan-kawan pembaca, keadaan di dalam kamera adalah gelap! Apabila imej dirakam, shutter pada kamera akan terbuka dan cahaya dari luar akan masuk melalui lensa. Cahaya akan dihantar terus pada ‘image sensor’ untuk mendapatkan exposure (dedahan cahaya).
Tidak kira kita menggunakan kamera digital atau kamera filem, konsep yang digunakan adalah sama.
 
Exposure (dedahan) ialah menyukat dan mengimbang cahaya.
Terlalu banyak cahaya masuk akan membuatkan imej anda menjadi cerah atau putih. Tetapi jika tidak cukup cahaya pula imej anda akan menjadi terlalu gelap ataupun hitam terus.
Imej fotografi yang bagus bergantung kepada pengiraan tetapan exposure (dedahan) yang akan dihantar dengan jumlah exposure (dedahan) yang betul.
Sebagai orang yang menggunakan kamera, kita boleh mengawal kuantiti cahaya masuk dengan melaraskan shutter speed, aperture dan ISO.

Mengukur cahaya (technical exposure)
Teknikal exposure yang baik, akan dapat merakamkan imej yang sama dari segi warna dan cahaya yang mewakili  keadaan sebenar :)
Sensor imej atau filem amat sensitive pada cahaya…dan jika exposure (dedahan) terlalu gelap atau terlalu terang, hasil imej anda tidak akan kelihatan seperti “real life” atau suasana sebenar yang kita sedang lihat.




2. Aperture

Aperture adalah bukaan lensa bagi menetapkan jumlah cahaya yang masuk ke dalam kamera. Apabila anda mengambil gambar, lubang shutter akan terbuka untuk sensor menangkap objek yang mahu dirakam. Memilih aperture yang mahu digunakan akan mempengaruhi luas/ukuran pada lubang shutter itu tadi. Semakin besar lubang shutter yang terbuka, maka semakin banyak cahaya yang dapat masuk ke dalam kamera.
Apa-itu-apertureBerapa banyak cahaya yang masuk ke dalam lubang shutter akan mempengaruhi samada gambar yang diambil akan mendapat ‘exposure’ yang betul atau tidak (dengan mengabaikan faktor shutter speed dan ISO terlebih dulu). Terlalu banyak cahaya yang masuk boleh mengakibatkan gambar menjadi ‘overexposed’, manakala terlalu kurang boleh menyebabkan ia menjadi ‘underexposed’ pula.
Ukuran aperture dilabelkan dengan simbol f/[nombor] (Contoh: f/2.4). Ukuran ini adakala mengelirukan kerana semakin besar nombor f, lubang shutter adalah semakin kecil. Sebaliknya semakin kecil nombor f, lubang shutter adalah semakin besar.
Aperture
Dengan mengabaikan faktor shutter-speed dan ISO, kita tahu cahaya akan masuk lebih pada ‘aperture’ yang besar (f/2.8 dan f/4 misalnya). Oleh itu dalam keadaan yang kurang cahaya, disebelah malam dan kurang lampu, anda tiada pilihan selain dari menggunakan aperture yang besar. Dalam keadaan yang terang, anda akan mempunyai pilihan yang lebih ‘flexible‘ iaitu anda boleh menggunakan aperture yang besar dan kecil mengikut kesesuaian dan kreativiti anda.
Untuk melihat bagaimana aperture berfungsi seperti di atas, anda boleh mencuba di kamera digital SLR anda dengan memilih “Aperture priority mode” iaitu butang A atau Av. Menggunakan mode ini anda sebenarnya berada dalam mode semi-auto (separa automatik) iaitu anda mengawal apa ‘aperture’ yang mahu dipilih dan kemera akan mengawal ‘shutter-speed‘ dan memilih ‘shutter-speed‘ yang bersesuaian dengan aperture yang anda pilih. Di bawah mode ini, anda boleh mengubah setting ISO anda mengikut berapa banyak cahaya di persekitaran anda.
Aperture priority mode
Add caption
Gambar kredit kepada digitalcamerainfo.com
Sebelum kita melihat hubungan antara aperture dengan shutter-speeddan ISO, kita lihat juga satu lagi bahagian yang menarik mengenai aperture iaitu ‘Depth Of Field’.



















3. Shutter Speed

Shutter-speed adalah merujuk kepada tempoh masa shutter terbuka bagi membolehkan cahaya masuk dan mengenai sensor. Nilai shutter speed dikira dengan menggunakan sesaat (seconds) dan biasanya lebih rendah dari satu saat. Shutter pada kelajuan 2 saat akan membenarkan kemasukkan cahaya yang lebih dari shutter pada kelajuan 1/250 sesaat misalnya.
Shutter-Speed
Sekarang kita akan abaikan pula aperture dan cuma melihat pada shutter-speed sahaja. Di tempat yang kurang cahaya, anda akan dapati yang anda terpaksa menggunakan shutter speed yang perlahan bagi mendapatkan cahaya yang cukup untuk exposure yang baik.
Di tempat yang cahayanya terang pula, anda boleh menggunakan pelbagai kepantasan shutter dari sederhana ke laju, namun jika perlahan atau terlalu perlahan akan membuatkan imej menjadi overexposed kerana terlalu banyak cahaya yang masuk.
Kesannya tampak lebih kurang dengan aperture bukan? Akan tetapi penyebab imej tidak mendapat exposure sepatutnya bagi aperture dan shutter speed adalah berbeza. Baca kembali artikel di atas untuk memahami semula aperture dan shutter speed. :D
Sebelum kita pergi ke hubungan aperture dan shutter-speed, mari kita lihat kesan kreatif yang boleh terhasil melalui shutter speed.

Freezing & Blurring Menggunakan Shutter-Speed

Jika menggunakan aperture anda boleh memanipulasi Depth Of Field bagi mendapat hasil yang kreatif, dengan shutter-speed anda boleh juga menghasilkan sesuatu yang kreatif dengan membekukan (freezing) pergerakan objek terutama yang pantas dan membuat kesan kabur (blur) pada gambar.
Aksi sukan biasanya berlaku dengan pantas dan dengan menggunakan kamera biasa anda tidak akan mendapat mengambil gambar dengan menarik dan tajam. Untuk menghentikan/beku kan pergerakkan ahli sukan, kenderaan sukan dan sebagainya, shutter-speed di set pada kelajuan yang pantas yang mana shutter terbuka sekelip mata bagi menangkap pergerakkan objek tersebut. Lihat gambar di bawah:
shutter-speed example
Gambar kredit foodrepublik.com
Pada kelajuan yang perlahan 1/15 sesaat, shutter terbuka lama dan mengakibatkan kelihatan seperti ada bayang-bayang pada belakang buah di atas. Akan tetapi kelajuan yang pantas iaitu 1/200 sesaat, buah itu dapat dibekukan dan gambar terhasil tajam dan terang.
penerangan shutter-speeds
Gambar kredit miketurner-photography.co.uk
Rule of Thumbs: “While hand holding a camera, you shouldn’t have a shutter speed slower than the reciprocal of the focal length of the lens“. Jika anda tidak menggunakan tripod, maka rule ini wajar anda ikuti bagi mengelakkan gambar menjadi blur atau goyang bila di ambil.  Mengikut rule ini, jika anda menggunakan lensa dengan focal length 100mm, maka anda tidak boleh memilih kelajuan shutter yang kurang dari 1/200 sesaat.
Adakalanya juga menggunakan shutter speed yang perlahan dan menjadikan gambar blur adalah suatu yang menarik dan kreatif





 4 . Composition

.

Simple colors on an

uncluttered background
Composition  adalah pembahagian tempat untuk membentuk visual tertentu. Ia juga boleh dijelaskan sebagai  sudut pandangan untuk membentuk hasil visual yang menarik . Dari segi praktikal , gambar itu haruslah lebih  cenderung untuk menggunakan kedua-dua pembahagian dan memilih sudut pandangan tertentu .
 
Secara umumnya , COMPOSITION adalah bertujuan untuk membuatkan penonton untuk melihat terus kepada titik tengah gambar. Titik tengah ini mungkin mempunyai nilai estetika yang tersendiri  atau  mengandungi sesuatu sesuatu panorama yang lebih kompleks.
Titik yang lebih halus daripada komposisi tertentu bergantung kepada pelbagai "elemen fotografi " dan "prinsip-prinsip seni fotografi " untuk digunakan oleh photographer.Elemen visual dalam gambar mempunyai ciri-ciri yang dikenali sebagai " elemen fotografi ". 

- Garisan - garis dan sudut yang dalam pemandangan.
- Warna - pelbagai warna dan corak warna individu .
 - Bentuk - kawasan dua dimensi,  yang mempamerkan tekstur / warna yang sama dan mungkin geometri atau ditentukan oleh proses organik atau semula jadi.
 -Rupa- tiga dimensi struktur dengan panjang , lebar dan tinggi.
- Tone - bayang dan cahaya variasi yang menentukan 'bentuk '  
-Ruang
positif = ruang yg mpunyai rupa & bentuk
negatif = ruang yg kosong di sekitar rupa & bentuk.
kawasan yangg tidak mpunyai apa-apa rupa & bentuk juga merupakan elemen yg penting dlm keseimbangan imej.
-Kedalaman - persepsi penonton dengan jarak antara ' latar depan ' dan ' latar belakang' dalam gambar.- Ketajaman - sejauh mana objek atau bahagian tertentu gambar itu tajam atau kabur.


5. Rule Of Thirds

Salah saatu prinsip asas fotografi yang sering diketepikan oleh jurugambar (terutama yang baru) adalah prinsip Rule Of Thirds. Walaupun disebut sebagai “rule” atau peraturan ia bukanlah satu peraturan yang wajib diikuti namun ia memberikan satu garis panduan bagi jurugambar bagi mengambil gambar yang lebih seimbang dan menarik. Ini terutamanya apabila anda menjadi tidak pasti di mana hendak meletakkan subjek utama pada gambar anda ketika mengambil gambar.
Mengenepikan Rule Of Thirds tidak bermakna gambar yang anda ambil tidak akan menjadi menarik. Yang penting ada keseimbangan dan faktor-faktor lain turut dipenuhi.
Prinsip Asas Rule Of Third:
The rule states that an image should be imagined as divided into nine equal parts by two equally-spaced horizontal lines and two equally-spaced vertical lines, and that important compositional elements should be placed along these lines or their intersections” – Bryan F. Peterson
Mengikut Rule Of Thirds, sesuatu imej atau gambar hendaklah di bahagikan kepada tiga menegak dan menurun (vertical dan horizontal). Oleh itu garis-garis imiginasi perlu ada di fikiran jurugambar ketika mengambil sesuatu gambar itu. Garis-garis ini bila dibuat akan menghasilkan 9 bahagian pada imej yang sama besar.
Rule-Of-Thirds
Melalui garis-garis ini, imej sebaiknya diletakkan pada titik pertemuan antara garis-garis ini. Basically, ada 4 titik pertemuan yang boleh digunakan. Rujuk grid di bawah:
Rule of Thirds Grids

Dengan menggunakan Rule of Thirds, letakkan imej atau subjek yang anda mahu ambil ke titik-titik pertemuan di atas. Dalam kata lain juga, ELAKKAN dari meletakkan subjek anda di tengah frame atau jauh dari titik-titik pertemuan itu. Kajian telah menunjukkan yang apabila melihat sesuatu imej, mata manusia akan lebih tertumpu pada salah satu titik pertemuan tersebut daripada di tengah-tengah imej. Dengan meletakkan imej mengikut Rule Of Thirds, mereka akan dapat melihat gambar dengan selesa dan seimbang. Lihat beza dua gambar di bawah juga:
Butterfly
Fotografi-Rule-Of-Thirds
Antara contoh-contoh penggunaan Rule Of Thirds yang digunakan oleh jurugambar-jurugambar pro dan amatur di seluruh dunia. Lihat di bawah. Hebat bukan?
rule of thirds 2
Gambar kredit kepada slideguru.com
rule-of-thirds 4 landscape
rule-of-thirds 4 lighthouse
6 .  Depth of fields
 

Apakah itu ‘Depth Of Field’ ?
the space in front of and behind the plane of best focus, within   which objects appear acceptably sharp” – Tom Ang [Digital Photography, An Introduction, 3rd edition]
Depth of Field sebagai satu zon yang merentangi dihadapan dan dibelakang titik fokus yang objeknya masih kelihatan tajam (sharp). Lihat gambar di bawah . Mengubah nilai aperture akan mengubah Depth of Field.
Depth Field dipengaruhi oleh 1. nilai aperture dan 2. jarak jurukamera dari subjek (atau panjang lensa yang anda gunakan). Terdapat 2 jenis depth of field yang jurukamera perlu tahu iaitu:-
  1. Shallow Depth Of Field (Narrow)
  2. Deep Depth Of Field (Wide)
Depth of field
Gambar kredit kepada etsy.com
Shallow Depth Of Field biasanya digunakan dalam gambar-gambar potrait bila jurugambar mahu memfokuskan pada ‘objek utama‘ sahaja. Oleh itu, bahagian belakang (background) perlu dikaburkan (blur).
Deep Depth Of Field biasanya digunakan dalam gambar-gambar landskap bagi mendapatkan detail yang lengkap pada keseluruhan gambar.
Dalam mempengaruhi Depth of Field dengan menggunakan aperture, 2 perkara ini perlu dingati:
  1. Lebih besar aperture digunakan, lebih kecil (shallow/narrow) Depth of Field.
  2. Lebih kecil aperture digunakan, lebih besar (deep/wider) Depth Of Field.



7. Balance 


Imbangan putih /white balance. (WB) adalah proses mengeluarkan Acuan Warna yang Tidak Realistik, supaya objek yang putih kelihatan putih dalam gambar yang kita ambil.. White Balance Kamera yang betul bagi mengambil kira suhu warna "sumber cahaya”, Kamera digital sering menghadapi kesukaran yang besar dengan Atuto White Balance (AWB) – Putih yang terselindung dengan warna Biru, Oren, Merah atau Hijau.Memahami imbangan putih digital boleh membantu kita mengelakkan warna yang tidak diingini, seterusnya meningkatkan mutu gambar dipelbagai keadaan pencahayaan yang lebih luas.


Setiap gambar mempunyai suhu warna. Suhu yang rendah akan menyebabkan warna gambar menjadi kemerahan dan suhu yang tinggi akan menyebabkan gambar menjadi kebiruan. Di dalam gambar yang mempunyai rujukan warna putih, biasanya white balance kurang menjadi masalah. Bagaimanapun, sekiranya tidak sebarang rujukan, kita boleh menukar white balance secara manual.

What is Exposure?
  • Your camera understands EXPOSURE, which is essentially the total amount of light entering your camera used to create the photo.
  • Exposure describes how light or how dark your photographs are
  • Under-exposure – is when your photos come out too dark.
  • Over-exposure – is when your photos come out too light, washed out or “blown out”.
exposure
(L) Over-exposed – Too bright. The white dog is blinding. Need sunglasses. (M) Under-exposed – Too dark.The white dog looks like a phantom. (R) Nice balance of light on the dog, bubbles and grass. Awwww! Precious.

But slightly Under and Over Exposed images can be great for artistic or stylistic reasons! Images that are technically considered to be over or underexposed can be visually appealing:
exposure(above) Both these beach images have elements of under and over exposure. But stylistically, they can be quite beautiful from the contrasts of light and dark.

exposure (above) Lighter, brighter tomato or food  images can look pretty when shot slightly over-exposed.
How to control Exposure?
  • Exposure = combination of Aperture + Shutter Speed + ISO
  • Aperture, Shutter Speed and ISO are components that make up your photograph’s Exposure.
  • Understanding these three main principles through your camera functions will help you get the best exposure possible for your images.
Final Thoughts on Exposure: Essentially, there really is no “right” or “wrong” exposure. Learning all the components of exposure will give you the choice and creative control of what your final results are. Photography is more fun when you can have better understanding and control of Exposure.

Read more at http://whiteonricecouple.com/photography-tips/what-is-photography-exposure/#P0RKQsAMvTEcTBp3.99
What is Exposure?
  • Your camera understands EXPOSURE, which is essentially the total amount of light entering your camera used to create the photo.
  • Exposure describes how light or how dark your photographs are
  • Under-exposure – is when your photos come out too dark.
  • Over-exposure – is when your photos come out too light, washed out or “blown out”.
exposure
(L) Over-exposed – Too bright. The white dog is blinding. Need sunglasses. (M) Under-exposed – Too dark.The white dog looks like a phantom. (R) Nice balance of light on the dog, bubbles and grass. Awwww! Precious.

But slightly Under and Over Exposed images can be great for artistic or stylistic reasons! Images that are technically considered to be over or underexposed can be visually appealing:
exposure(above) Both these beach images have elements of under and over exposure. But stylistically, they can be quite beautiful from the contrasts of light and dark.

exposure (above) Lighter, brighter tomato or food  images can look pretty when shot slightly over-exposed.
How to control Exposure?
  • Exposure = combination of Aperture + Shutter Speed + ISO
  • Aperture, Shutter Speed and ISO are components that make up your photograph’s Exposure.
  • Understanding these three main principles through your camera functions will help you get the best exposure possible for your images.
Final Thoughts on Exposure: Essentially, there really is no “right” or “wrong” exposure. Learning all the components of exposure will give you the choice and creative control of what your final results are. Photography is more fun when you can have better understanding and control of Exposure.

Read more at http://whiteonricecouple.com/photography-tips/what-is-photography-exposure/#P0RKQsAMvTEcTBp3.99

1 comment: